Майстер-клас на тему: «Сторітелінг
як сучасний ефективний прийом навчання»
Мета: ознайомити з технологією використання сторітелінгу, можливостями його
застосування в
навчальній та виховній діяльності.
Завдання:
– поглибити знання учасників про сторітелінг як сучасний
ефективний прийом навчання;
– ознайомити з видами та особливостями сторітелінгу;
– навчити учасників використовувати цей прийом
навчання у своїй роботі;
– обмінятися ідеями про доцільність використання
сторітелінгу в навчальній та виховній
діяльності.
Перебіг
майстер-класу
Слово вчителя
(Слайд 1)
Сьогодні існує багато сучасних ефективних прийомів
навчання та виховання. Сторітелінг – один із них.
(Слайд 2) Сторітелінг (від анг. story – історія, telling – розповідати) – технологія подання інформації у вигляді цікавої
історії.
(Слайд 3) Основні функції
сторітелінгу
1. Мотиваційна. Це спосіб переконання учнів, який дає змогу надихнути їх на прояв ініціативи в навчальному процесі.
2. Об’єднуюча. Історії є інструментом розвитку дружніх, колективних та міжособистісних стосунків дітей у класі, у групі.
3. Комунікативна. Історії здатні підвищити ефективність спілкування на різних рівнях.
4. Інструмент впливу. Дозволяє не директивно впливати на учнів та формувати в них суспільно корисні переконання.
5. Утилітарна. Один із найпростіших способів донести до інших зміст завдання або проекту.
1. Мотиваційна. Це спосіб переконання учнів, який дає змогу надихнути їх на прояв ініціативи в навчальному процесі.
2. Об’єднуюча. Історії є інструментом розвитку дружніх, колективних та міжособистісних стосунків дітей у класі, у групі.
3. Комунікативна. Історії здатні підвищити ефективність спілкування на різних рівнях.
4. Інструмент впливу. Дозволяє не директивно впливати на учнів та формувати в них суспільно корисні переконання.
5. Утилітарна. Один із найпростіших способів донести до інших зміст завдання або проекту.
Батьком сторітелінгу є Девід Армстронг, керівник
американської корпорації, голова міжнародної компанії Аrmstrong International. Використовував сторітелінг
для покращення показників роботи, навчання новачків. Написав книгу про власний
досвід використання сторітелінгу.
Сторітеллінг успішно використовують у бізнесі для просування
брендів та товарів на ринку. В 2006 році ця технологія була визнана
бізнес-ідеєю року.
Чому ж вважають технологію подання інформації у вигляді
цікавої історії такою ефективною?
Проведемо невеликий
експеримент:
як вам буде цікавіше дізнатися про появу
сендвіча?
(Слайд 4)
( Слайд 5)
Варіант
1
Сендвіч — це англійський
різновид бутерброда. Складається із двох або більше скибочок хліба (булки) та одного або декількох шарів м'ясної начинки (або будь-якої іншої). Оксфордський словник датує перше вживання
терміна «сендвіч» стосовно їжі 1762 роком.
|
Варіант
2
Відомий британський
політик, аристократ Джон Монтегю, IV граф Сендвіч, дуже любив
проводити час за картковими іграми. Одного разу, під час чергової гри в Крібедж, яка тривала
вже кілька годин, він не знайшов часу перекусити й наказав слузі принести
йому їжу між двома скибочками хліба. Його друзям дуже сподобався варіант
прийому їжі без відриву від гри, і вони теж замовили хліб «по-сендвічськи».
|
– Чи знайомі ви зі сторітелінгом? Якщо знайомі, то
чи виникали у вас труднощі у застосуванні цього методу?
(Слайд 6) Пояснення матеріалу у формі розповіді історії розвиває в учнів уяву,
логіку та підвищує рівень культури. До того ж, як було вже сказано, його
ефективно використовують у бізнесі, інших сферах діяльності, що свідчить про
його універсальність.
(Слайд
7) Прийоми
навчання розповіді історій
- основні: за зразком, за планом, шляхом аналізу;
- допоміжні: запитання, нагадування, вказівка, заохочення, підказка;
- специфічні: придумування розповідей-мініатюр, об’єднаних однією дійовою особою тощо.
(Слайд 8) Види розповідей на словесній основі
- розповідь на тему, запропоновану вчителем;
- розповідь за планом;
- розповідь за запропонованим початком;
- розповідь за опорними словами;
- складання історії за власним сюжетом.
(Слайд 9) Структура історії
Вступ
- основні: за зразком, за планом, шляхом аналізу;
- допоміжні: запитання, нагадування, вказівка, заохочення, підказка;
- специфічні: придумування розповідей-мініатюр, об’єднаних однією дійовою особою тощо.
(Слайд 8) Види розповідей на словесній основі
- розповідь на тему, запропоновану вчителем;
- розповідь за планом;
- розповідь за запропонованим початком;
- розповідь за опорними словами;
- складання історії за власним сюжетом.
(Слайд 9) Структура історії
Вступ
Основна мета цього етапу –
підготувати учнів до самої історії, створюється контекст історії.
Розв’язка
Це переломний момент в історії. Історії без розв’язки не цікаві учням.
Висновки
Висновки
Їх треба озвучувати обов’язково.
Досить часто з однієї історії можна зробити кілька висновків.
(Слайд 10) Історії повинні бути
−
змістовними;
−
логічно
послідовними;
−
точними, виразними;
−
зрозумілими для
слухача;
−
самостійними;
−
невеличкими за
обсягом.
(Слайд 11) Види та особливості
сторітелінгу
Сторітелінг
може бути пасивним і активним. У першому випадку за створення історії та її
розповідь відповідає вчитель, у другому – йому допомагають учні. Вибір одного
чи іншого варіанта
залежить від уроку, теми заняття, а також від особистих побажань педагога.
Пасивний
сторітелінг оптимально підходить для початку вивчення нової теми. У формі
розповіді можна подати нові правила, теорії, закони тощо. А от активний –
чудовий варіант для закріплення знань. Учні будуть створювати історії
самостійно, а завдання вчителя – направляти їх правильним шляхом.
Сторітелінг як прийом навчання
можна використовувати на різних уроках: історії, географії та інших. Але
особливо корисним є для нас, вчителів мови та літератури, оскільки розвиває
зв’язне мовлення учнів. Сучасне підростаюче покоління багато часу проводить у
віртуальному світі. Через те так важливо розвивати усну словесну творчість. (Слайд
12) Свого часу В.Сухомлинський
стверджував: «Словесна творчість – це могутній засіб розумового розвитку
людини, перед якою відкривається світ. З того часу, як
слово стає для дитини інструментом, за допомогою якого твориться нова
краса, дитина піднімається на нову сходинку бачення світу, досягає якісно
нового етапу у своєму, духовному розвитку. Їй хочеться у слові виразити
своє захоплення, свій подив перед красою світу». «Якщо мені вдавалось домогтись, щоб дитина, в
розвитку мислення якої траплялись серйозні затримки, придумала казку,
пов’язуючи у своїй уяві декілька предметів оточуючого світу, – значить можна
сказати з упевненістю, що дитина навчилася мислити», ‒
писав
В. О. Сухомлинський.
(Учасники майстер-класу розподіляються по групах,
отримують роздавальні картки та виконують запропоновані на них завдання. А
далі йде обговорення тих питань, які виникали під час роботи).
На роздавальних картках запропоновані такі тексти та
завдання.
Для 1 групи.
Прийом «Сторітелінг»
Учитель. Нещодавно я переглядала відеодискусію двох професорів про
душу. Вони сперечалися про те, чи лише людина має духовне начало, чи душу
можуть мати предмети. Їхня надзвичайно інтелектуальна розмова викликала в мене
захоплення. Коли я проаналізувала причини мого зачарування, то зрозуміла, що ці
співрозмовники надзвичайно харизматичні, а такими їх робить не в останню чергу
їхнє мовлення, у яке науковці віртуозно вплітали сентенції латинською мовою. І
в мене виникло питання: чи має мова душу? Як ви гадаєте?
Коли так, то який розділ мовознавства може бути душею
нашої мови?
Для 2 групи.
Прийом «Сторітелінг»
Одного дня шофер Вінстона Черчилля збився зі шляху й
заїхав невідомо куди. Черчилль, опустивши скло в машині, запитав перехожого:
–
Вибачте, не могли б
ви пояснити, де я перебуваю?
–
В автомобілі, −
відповів перехожий і пішов далі.
− Ось і відповідь, − сказав Черчилль шоферові. –
По-перше, коротка й хамська. По-друге, абсолютно непотрібна. І по-третє, не
містить нічого такого, чого той, хто запитує, не знав би сам.
На основі
почутого сформулюйте поради «Про що слід пам’ятати, будуючи діалог».
Сформулюйте
можливі варіанти інших відповідей та інших запитань у подібній ситуації.
Прокоментуйте їх.
Наступне завдання
для учасників майстер-класу:
‒ Пригадайте художній твір, який ви нещодавно прочитали.
Оберіть героя чи героїню твору. Приготуйте невеликий виступ-розповідь «Який я
персонаж?». У виступ варто включити цікаві факти про героя, його пригоди і ту
епоху, про яку дізналися з твору.
Запитання учасникам майстер-класу:
– Чи можна
використовувати сторітелінг
у виховній роботі?
(Звичайно, що
можна. Величезна перевага сторітелінгу
полягає в його універсальності: користуватися ним можна фактично на будь-якому
уроці. Так-так, різноманітні історії будуть цілком доречні під час вивчення як
гуманітарних, так і природничих наук. Більше того, оскільки
сторітелінг розроблявся перш за все для корпоративного навчання, формування
дружніх стосунків у колективі та підвищення лояльності працівників до компанії,
то чому б не застосувати його під час виховних годин з такою ж самою метою?
За допомогою сторітеллінгу можна
отримати два важливі результати:
- пожвавлення атмосфери у класі, зняття напруженості,
створення невимушеної обстановки;
- він є одним із найбільш простих та швидких шляхів
встановлення контакту між вчителем та учнями, засобом привернення та
утримання їхньої
уваги.)
Висновки.
Сторітелінг є відносно новим прийомом навчання, але швидко
завойовує популярність. Цікаві та правильно побудовані історії –
сильний інструмент оптимізації навчання. Спробуйте!
Дякую за увагу! (слайд 13 ).
Дуже корисна і цікава інформація . Дякую.
ВідповістиВидалити