Матеріали виступу


   Майстер-клас на тему:«SWOT-аналіз як метод інноваційного навчання»

 

Мета: ознайомити з технологією використання  SWOT-аналізу, можливостями його застосування в навчальній та інших видах діяльності.

Завдання:

– поглибити знання учасників про SWOT-аналіз як ефективний метод інноваційного навчання;

– ознайомити зі складовими частинами SWOT-аналізу;

– навчити учасників використовувати цей метод у своїй роботі;

– обмінятися ідеями про доцільність використання SWOT-аналізу в навчанні та інших видах діяльності.


Перебіг майстер-класу
Слово вчителя.
(Слайди 1, 2)
 Першочергове завдання педагога полягає в тому, щоб відкрити у кожній людині творця, поставити його на шлях самостійної творчої, інтелектуальної  праці.
 В.О.Сухомлинський
Сьогодні проблема  розвитку інтелектуального-творчого потенціалу особистості  вимагає пошукової дослідницької активності щодо виявлення ефективних підходів та технологічних рішень у застосуванні інноваційних моделей і технологій навчання у середній школі.
Завдання сучасного  вчителя:
– стимулювати інтелектуальний і творчий пошук учнів, їх уміння бачити проблеми та шляхи їх розв’язання;
– надавати пріоритет співробітництву, співтворчості;
– використовувати інноваційні  форми, методи навчання та виховання.
Сучасні вимоги до педагога на перше місце ставлять систематичну самостійну роботу з розвитку професійної компетентності, поглиблення його теоретичних знань і практичних умінь.
 За результатами психологічних досліджень установлено, що 83% інформації людина сприймає зором, 12% – слухом, 5% – іншими рецепторами. Дослідження пам’яті свідчать, що людина запам’ятовує 20% від почутого, 30% – від побаченого, 70% – від одночасно побаченого й почутого, 80% – від побаченого, почутого й обговореного, 90% – від побаченого, почутого, обговореного й активно виконаного. Свого часу видатний чеський педагог Ян Амос Коменський відзначав: « Якщо які-небудь предмети відразу можна сприйняти кількома почуттями, нехай вони відразу схоплюються кількома почуттями». А ще він стверджував (слайд  3 ): «Всіма можливими способами потрібно запалювати в дітях гаряче прагнення до знань, до навчання!».
Сучасні уроки української мови та літератури вже не можна уявити  без новітніх технологій. Зовсім звичними на уроках стали методи та прийоми інтерактивного навчання, оскільки вони передбачають створення такого навчального середовища, у якому теоретичні та практичні знання застосовуються одночасно, що дає змогу формувати світогляд учнів, розвивати логічне й критичне їх мислення, зв’язне  мовлення,  індивідуальні  можливості, здійснювати інтелектуальний розвиток. Це дає змогу створювати комфортні умови навчання, за яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.
Інноваційні методи та прийоми учитель обирає залежно від мети уроку, його етапів, поставлених завдань.
Одним із інноваційних методів є SWOT-аналіз .
Запитання учасникам майстер-класу:
– Чи знайомі ви зі SWOT-аналізом? Якщо знайомі, то чи виникали у вас труднощі у застосуванні цього методу?
Учитель. Абревіатура SWOT була вперше введена в 1963 році в Гарварді на конференції з проблем бізнес-політики. Згодом SWOT-аналіз  почали використовувати  у бізнесі для стратегічного планування.
Абревіатура (слайд  4 )  цього терміну включає перші букви елементів аналізу й розшифровується так:
·        Strengths сильні сторони;
·        Weaknessesслабкі сторони;
·        Opportunities – можливості;
·        Threats  – загрози.
Метод використовує у собі ключові елементи: сильні та слабкі сторони, можливості та загрози. Для зручності їх зображують у вигляді таблиці  (слайд  5 )  .
Оскільки  SWOT-аналіз   в загальному вигляді не містить економічних категорій, то його почали використовувати в різних видах діяльності. Це метод групових обговорень, аналізу ситуації, обміну думками, збирання інформації з певного питання й вироблення ефективних колективних рішень. Метод є універсальним для використання у будь-якій сфері (слайд  6 ).
Сьогодні SWOT-аналіз   є одним із ефективних методів інноваційного навчання. Він дає можливість усебічного аналізу явища, поняття, діяльності.
На уроках української мови та літератури його доречно використовувати на рефлексійному етапі уроку, а також на уроках узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.
Тож перейдемо до практичного застосування цього методу.
Обладнання: дошка, аркуші А4 (можна різних кольорів), маркери одного або чотирьох різних кольорів.
Учасники: 4 групи по 4-6 чоловік.
Час: 20хв  і більше .
Етапи роботи:
1 етап – вибір об’єкта аналізу чи проблеми  ( об’єкт аналізу чи проблему записуємо на аркуші А4  й прикріплюємо на дошці);
2 етап –  пропозиція учасникам за 3 хвилини дати визначення  цього поняття, яке має включати загальне поняття і видові ознаки; учасники груп відповідно отримують 4 аркуші:
(слайд   7)
Strengths (сильні сторони):







(слайд  8  )
Weaknesses
(слабкі сторони):


(слайд   9 )
Opportunities (можливості):


(слайд 10   )

Threats (загрози):


3 етап – дати кожній групі завдання за 5 хвилин скласти список однієї зі сторін аналізу: сильних сторін, слабких сторін, можливостей чи небезпек, що може мати в собі обговорюване явище. (Робота виконується на стандартних аркушах паперу А4, почергово записуються всі думки).
4 етап – всі аркуші прикріплюються на дошці й презентуються групами.
Наприклад (слайд   11 )
                           Театр
корифеїв
Strengths(сильні сторони):
- унікальне явище в історії світового сценічного мистецтва;
- сузір’я непересічних талантів;
- перший професійний театр в Україні.
Weaknesses (слабкі сторони):
- тяжкі умови праці;
- необлаштований побут;
- професійна та моральна виснаженість акторів.
Opportunities (можливості):
- популяризація національного драматичного мистецтва;
 - формування національної самосвідомості народу;
- моральне й патріотичне його виховання.

Treats (загрози):
- постійні перешкоди з боку царських чиновників;
- заборони виступів колективу;
- утиски прав акторів;
- існування цензури.

Такий аналіз не тільки розкриває всі сторони певного явища, а й дозволяє прогнозувати можливі наслідки. Продовжити роботу можна, запропонувавши знайти шляхи усунення несприятливих наслідків. Перейти від аналізу до планування. Показати, як за допомого сильних сторін і можливостей можна здолати слабкі сторони та загрози (вибір подальшої роботи залежить від того, що саме було об’єктом дослідження).
Використання цього методу на уроках української літератури дає можливість розглядати літературних процес  (слайд 12) не відокремлено, а в тісному взаємозв’язку з іншими явищами. Він навчає дітей мислити, узагальнювати та систематизовувати вивчене.
А зараз я пропоную за допомогою SWOT-аналізу розглянути питання «Повість минулих літ» як унікальна літописна пам’ятка нашого народу».
(Учасники майстер-класу розподіляються по групах та здійснюють SWOT-аналіз . А далі йде обговорення тих питань, які виникали під час роботи).
Запитання  учасникам  майстер-класу:
– Чи можна використовувати SWOT-аналіз у виховній роботі?
Висновки.
Оволодівши цим методом, можна його широко використовувати у повсякденному житті : для   самоаналізу, аналізу власної роботи та ін. Він справді є універсальним.
Дякую за увагу! (слайд  13 ).





Немає коментарів:

Дописати коментар