Свято "У ріднім слові – цілий світ"


Святково прибрана сцена. Поряд із  нею розміщено мультимедійний екран, на якому - цитати, афоризми, назви конкурсів тощо.
1-й  в е д у ч и й. Добрий день, юні друзі. Раді вітати вас у цій залі. Ми зібралися великою родиною, аби відкрити для себе глибини рідної мови, припасти до цілющого джерела неньчиного слова, зробити свій внесок у скарбницю нашої духовності та пізнати таємницю й силу українського слова.
2-й  в е д у ч и й. «Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою» , – стверджував Юрій  Мушкетик.
1-й  в е д у ч и й. «Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки й пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як колискою, як добрим ім’ям своєї родини»,  – писав Василь Сухомлинський.
2-й в е д у ч и й. Ми доведемо, що українська мова, як зазначав Олесь Гончар, – «запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів».
1-й  в е д у ч и й. Сьогодні, на святі «У ріднім слові ‒ цілий світ» ми ще раз переконаємось у красі та невичерпному багатстві рідного слова.
2-й в е д у ч и й. Сьогодні змагатимуться дві команди – «Україночки» та «Козаки». Поціновувачі рідного слова випробовуватимуть свої сили в різних конкурсах.
1-й  в е д у ч и й. Побажаймо командам кмітливості, уважності та успіхів. Запрошуймо оплесками на сцену команду «Козаки».(Оплески).
(Під звуки козацького маршу члени команди «Козаки» виходять на сцену)

Привітання команди «Козаки»
1-й козак. Ми козацького роду, якому нема переводу.
2-й козак. Ми разом всі, бо ми  – команда весела, сильна і незламна.
3-й козак. «Один – за всіх , і всі – за одного!» – ось наш девіз, додержуймо його!
4-й козак. Завзято позмагаємось і труднощів не злякаємось!
5-й козак. Ми щиро всім бажаємо удачі, хай переможуть сильні та найкращі!

2-й веду ч и й. Запрошуймо оплесками на сцену команду «Україночки».(Оплески).
(Під звуки пісні О.Білозір «Україночка»  члени команди виходять на сцену)

Привітання команди «Україночки»
1-ша україночка. Ми прийшли сюди сьогодні
                            Щоб вести запеклий бій.
2-га україночка.   Тільки ні, не кулаками,
                            А в веселій, дружній грі.
3 - тя україночка. Всі ми – діти України,
                            У команді ми – єдині.
4-та україночка. Лиш послухайте ви нас й оцініть.
5-та україночка. Ми просто клас!!!

1-й  в е д у ч и й. Щиро бажаємо командам успіхів.
2-й  в е д у ч и й. А оцінювати роботу команд будуть члени журі 
1-й  в е д у ч и й. Перший конкурс має назву «Найкраща у світі».
2-й  в е д у ч и й. Послухайте уважно умови конкурсу: кожна команда за 1 хвилину повинна дібрати щонайбільше епітетів, якими можна схарактеризувати нашу мову. Перед вами  маркери та папір. За допомогою слів передайте свою любов до рідної мови. Кількість записаних слів буде кількістю набраних балів. Враховується також правильність та охайність написаного. Тож слухайте мою команду! (Робить паузу). Почали!

1-й  в е д у ч и й. Стоп. Припиніть роботу. Зачитайте, україночки, написане (Дівчата читають епітети). А зараз вам слово, козаки (Хлопці читають свої записані слова). Передайте написане членам журі. Вони згодом оголосять результати  цього конкурсу.
2-й  в е д у ч и й. Два з половиною десятки епітетів на означення рідної мови зібрав у своєму вірші «Рідна мова» Валентин Бичко.
                   Ніжна, мила, світанкова,
                   Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, щовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Українська  мова.
                      

1-й  в е д у ч и й. Наша мова дійсно найбагатша у світі. Адже і на означення інших слів можна підібрати багато епітетів.
    Відгадайте, про кого або про що тут йдеться?
 Білий, чорний,  пухкий, твердий, батьківський, священний, хрумкий, рум'яний, свіжий, смачний, пшеничний – (хліб).
2-й  в е д у ч и й.  Важка, легка, натхненна, приємна, щоденна, сумлінна, улюблена, чесна, корисна, копітка, титанічна, безкорислива, людська. Ці епітети стосуються слова… (праця).
1-й  в е д у ч и й. Пам’ятаймо про багатство рідної мови. Любімо й шануймо її!
2-й  в е д у ч и й.  А зараз просимо журі повідомити результати першого конкурсу.
(Журі повідомляє результати)

1-й  в е д у ч и й. Наступний конкурс покаже вашу кмітливість. Він має назву – «Лінгвістична задача». Прочитайте ці задачі та розв’яжіть їх. За правильну відповідь ви отримаєте 5 балів.
(Ведучий дає лінгвістичну задачу 1-ій команді. Один учасник команди її виразно читає вголос.
У класі 32 учні. Доведіть, що у списку цього класу є принаймні два прізвища, що починаються однаковими       літерами.
(Після міркувань козаки дають відповідь. Якщо у них немає готового рішення, то відповідають дівчата і отримують 5 балів).)
2-ій команді.
Два учні сперечалися. Один учень стверджував, що речення Боже великий, єдиний, нам Україну храни!  є простим, а другий доводив, що це речення складне. Хто із них мав рацію?
(Відповіді україночок)
1-й  в е д у ч и й. Надаємо слово журі.
(Журі повідомляє результати)

2-й  в е д у ч и й. Наступний конкурс – «Бліц-турнір».
1-й  в е д у ч и й. І україночки, і козаки мають відповісти на 10 запитань, кожне з яких оцінюється 1 балом. Будьте уважними!
Запитання для першої команди (для козаків)
1.Назвіть найменшу одиницю мови(Звук).
2.Скільки букв в українському алфавіті?(33).
3. Який займенник не має називного відмінка? (Зворотний займенник себе)
4. Яка повнозначна частина мови є незмінною?(Прислівник).
5. Розділ мовознавства, що вивчає правила вживання розділових знаків? (Пунктуація)
6.Назвіть основну синтаксичну одиницю. (Речення).
7. До якого роду належить іменник плакса?(Спільного).
8. Утворіть вищий ступінь порівняння прикметника лисий.(Не можна утворити).
9.До якого роду належить іменник біль?(До чоловічого).
10.Визначте число іменника двері(Множина).


Запитання для другої команди (для україночок) читає 2-ий ведучий
1.Скільки складів у слові яма (Два).
2.Скільки відмінків в українській мові?(7).
3. Що спільного мають букви щ та ї ?(Завжди позначають два звуки).
4. Що вивчає фонетика?(Звуки мовлення).
5. Як називаються слова, протилежні за значенням? (Антоніми).
6. У якій статті Конституції записано: «Державною мовою в Україні є українська мова?» .(У шостій).
7. Розділ мовознавства, що вивчає будову та значення словосполучень і речень(Синтаксис).
8. Визначте число іменника коріння.(Однина).
9.До якого роду належить іменник тюль?(До чоловічого).
10.Яке закінчення у слові радіо?

1-й  в е д у ч и й. А тепер давайте трішки відпочинемо, але це зробимо з користю. За правильну відповідь отримає1 бал та команда, члени якої першими піднімуть руку та дадуть правильну відповідь.
2-й  в е д у ч и й.
1.Гора й долина. Що між ними? (Літера й).
2.Сорок п’ят і сорок п’ят. Скільки буде? (80 п’ят).
3.Яке поле не виореш? (Те, що в зошиті).
5.Що може дістати зубами потилицю?(Гребінець).
6.Коли дурень розумний ?(Коли мовчить).

1-й  в е д у ч и й.  А зараз надаємо слово журі.
(Слово журі)

2-ий ведучий.   Як путівець між нивами – проста,
                            Барвиста, наче далеч веселкова,
                            Такою увійшла до нас в уста
                            І в долі заясніла наша мова.
                           
1-ий ведучий. Наша мова багата й чарівна. Прислухаймось до краси рідного слова
(Лунає пісня «Черемшина» у виконанні Квітки Цісик).

2-ий ведучий. У цьому році виповнилося п’ятдесят років від тоді, як вперше пролунала ця пісня. Автором слів є Микола Юрійчук, музику написав Василь Михайлюк. На той час ці маловідомі автори з Чернівецької області ще не знали, що їхня пісня «Черемшина» завоює весь світ, а народ її назве своєю. Свого часу її виконували Дмитро Гнатюк і Софія Ротару, Квітка Цісик і Тіна Кароль, Святослав Вакарчук та інші талановиті співаки. Без сумніву, автори пісні володіли високим чуттям рідного слова.

1-ий ведучий. А чи володієте цим чуттям ви? Це ми з’ясуємо в наступному конкурсі, який має назву «Хвилини творчості». Члени двох команд отримують уривки з поетичних творів. За допомогою мовного чуття треба визначити , які слова з дужок найбільше підходять для поезії. Час для виконання завдання – 2 хвилини.

І команда
         Сховавши (кольори, барви, фарби)
         В зелен-(вітах, гілках, гіллі)
         Підкралась осінь, наче рись.
         І в (організмі, плоть, тіло)
         (Вистиглого, дозрілого, доспілого) літа
         Вже (пазурі, кігті, нігті) її вп’ялись.

ІІ команда
         (Догорають, дотлівають, дожевріють)
         Літечка (межі, кордони, краї),
         І (журба, туга, смуток) ляга на
         (Обличчя, лице, вид)…
         Десь там у (багряній, червоній, пурпуровій)
         Пожежі
         (Пломеніє, палає, горить) і моє деревце.


1-й ведучий. Останній конкурс має назву «На захист мови».
2-й ведучий. Вам необхідно усно побудувати невелике зв’язне висловлювання типу роздуму на тему «Українська мова – одна з найбагатших і наймилозвучніших мов світу», навівши переконливі аргументи. Час для підготовки – 3 хвилини. Цей конкурс оцінюється у шість балів.
(Зв’язні висловлювання школярів)

2-й ведучий. Шановні друзі! Цінуймо, бережімо, розвиваймо рідне слово.

1-й ведучий. Не розчаровуйсь в Україні,
                     Немає єдності у нас –
                     То наша головна провина
                     За весь неволі довгий час.
2-й ведучий. Не розчаровуйсь в Україні,
                     А зрозумій її печаль.
                     Що робиш ти для неї нині –
                     У себе спершу запитай.
1-й ведучий. Не розчаровуйсь в Україні,
                     Вона – свята, а грішні – ми.
                     В її недолі часто винні
                     Її ж бо дочки і сини.
2-й ведучий. Не розчаровуйсь в Україні,
                     Ідеї волі певним будь,
                     Бо тільки той є справжнім сином,
                     Хто вміє неньки біль збагнуть.

1-ий ведучий. Наше свято добігає кінця. Надаємо слово журі для повідомлення результатів та оголошення переможців.

(Журі оголошує переможців)

2-ий ведучий.     Над всі багатства і припливи мод
                            Шануймо мову серцем і вустами.
Народ без мови – це вже не народ,
Без мови всі б ми сиротами стали.
Ідуть гріхи за нами і борги.
Від них зректися – не шукаймо броду.
Шануймо рідне слово ми завжди
Якщо ми хочем зватися народом!

Немає коментарів:

Дописати коментар